Finbesök och begravning


Hade finbesök från Uppsala igår, så himla roligt att de ville komma. Två barndomskompisar kom hit och vi åt god mat, myste och kollade gamla foton! Synd att det alltid blir lite kort tid bara. Får se till att ses lite oftare nu när jag är ledig!

Igår var det ju begravningsceremonin för Michael Jackson, det kikade vi på lite också. Vi spelade in nästan allt och också filmen The Jacksons - an american dream, som jag såg när jag var liten och inte sett sen dess. Begravningen var nästan som en konsert, väldigt speciell...och jag tänkte att gud va sjukt egentligen...han var så känd att typ alla i hela världen visste vem han var, i alla fall på 80-talet. Crazy! Inte konstigt att han mådde piss...

Kommentarer
Postat av: Tess

Ska vi promenera typ nästa torsdag eller fredag?

Postat av: Malin

sv: Öva, öva öva är nog mitt bästa tipps. därför att det är svårt att vänja sig från att jobba med mus å gå över till ritplattan. Jag kommer ihåg att min första tanke var "men det här e ju idiotiskt är ju mycket lättare å teckna med musen. Men nu tycker jag att det är skit svårt att teckna utan min ritplatta. kanske inte var ett tipps som var så mycket till hjälp. Mitt andra tipps är väll inte så mycket av ett tipps utan mer ett litet fusk. Teckna med ett photo under eller en skiss. Jag har väldigt svårt för att teckna på frihand i photoshop. Så jag har antigen en skiss eller ett photo som första lager eller så har jag en referns bild på sidan om. Ett annat tipps är att studera andras bilder. surffa bara in på Deviantart så har du massor av inspiration jag kan rekomendera att du kollar in http://loish.deviantart.com/ missa inte att kolla in hennes scrap album oxå får även dem är fantastiskt fina. och http://enayla.deviantart.com/gallery/. Jag brukar många gånger använda andras bilder som hjälp till villken färgsättning jag skall ha med mera. Man blir lätt fast i sitt eget tänkande. jag använder för exempel nästan alltid lila när jag gjör skuggor. fast jag har sätt bilder där man använt turkost som skugga och det ser fantastiskt ut. Såna grejer tror jag bara är bra att sno från andra. Glöm heller inte att använda lager funktionen om du jobbar i photoshop eller illustrator. Jag brukar alltid jobba med minst fem lager.1=Referensbild eller skiss 2=Backgrund (kan vara vit om ma så vill) 3= Färgsättning

4= skuggor 5= lineart (kommer inte på det svensa ordet just nu). Sen ett annat tipps är att spara bilden med jämna mellan rum som jpg så att du kan se vad du började med och hur bilden ser ut. Tro mig om man har dåligt tålamod som mig, rävs det att man kan se att man faktiskt har gjort framsteg för att man skall änna sig motiverad till att fortsätta. Kvaliten på ritmattan spelar oxå roll. jag hade en trust förut och en wacom bamboo nu. min nya är tio gånger lättare att jobba med en min gammla eftersom att den är tryckkänslig samt att pennan är utan batteri så den är lätt som en fjäder. Oj det vart en lång förklaring. Men jag hoppas att jag har svarat på din fråga och att du får nytta av mina små tipps. Du får ha det bra

//Kram

2009-07-09 @ 09:54:33
URL: http://artofmalin.blogg.se/
Postat av: Jenny

åh ja! dit måste ni åka nån gång :) mitt första intryck av london var bara positivt! hoppas att det blir det andra gången också :) känns som sthlm, fast liiite större och trevligare!

stor kram till er!

2009-07-10 @ 12:04:24
URL: http://spinningjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback