sär skrivningar

Jag har så enormt svårt för särskrivningar. Varför, varför håller folk på och särskriver? Jag har alltid varit petig med stavning och språkliga saker, trots att jag själv ju inte är särskilt, extremt, duktig på att göra rätt alla gånger. Jag skriver säkert fel hela tiden, sätter komma på fel ställe och sådär (stavar fel gör jag väldigt sällan, det är något jag är väldigt bra på; stavning). Ja, så är det ju helt säkert.
Men...(och egentligen får man ju inte börja en mening med ordet "men", ej heller skriva "ju") just särskrivningar har jag svårt att se mellan fingrarna på...jag bara hatar det! Jag har köpt lite tidningar den senaste tiden, resemagasin och liknande. Jag är så grymt sugen på att resa nämligen. Då kan man sukta lite i tidningarna. Men...(igen) det är så enormt mycket fel i artiklarna så jag blir galen så fort jag läser. Det är ju tamejfasen fel i varenda artikel. Är det inte särskrivet så är det slang. Man skriver väl inte att nåt är "skitfult" i en seriös artikel? Eller att man kan "fetglömma" att åka till en viss stad? Nej ursäkta, men det stör mig så enormt mycket...
Tänker inte ge exempel på alla de särskrivningarna jag fann men det var säkert fem per artikel, om inte fler. Och (man får egentligen inte heller börja en mening med ordet "och") det är särskrivningarna som jag stör mig mest på, för jag förstår inte hur folk kan särskriva så mycket som de faktiskt gör...och det är inte bara i resetidningsartiklar. ALLA särskriver ju för fan! Folk särskriver ju till och med i sina statusar på Facebook!

Pardon my french men jag blir irriterad...

Idag ska jag gå på en eftermiddags promenad (finn det särskrivna ordet!).

Kommentarer
Postat av: Sophie

Håller helt och fullt med! Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur de som särskriver tänker. Man hör väl att det är ett enda ord om man tänker det eller säger det högt för sig själv? Man säger ju inte "en sjuk sköterska" (om man inte menar just det förstås) utan "en sjuksköterska". Jag förstår verkligen inte varför man delar upp ord så. Det kan ju inte vara av lathet heller eftersom det blir fler tecken om man ska hålla på och dela upp ord hela tiden iom att man då måste göra en massa extra mellanslag... Nej, utrota särskrivningarna!

Postat av: Jenny

kanske att det är en eftermiddagspromenad du ska ägna dig åt.. ;) det var inte så svårt, men för särskrivningsnördarna finns det nog inget fel i den meningen :D nu ska jag sola på ballen, ha en mysig promenad! :) KRAM

2009-08-05 @ 11:06:51
URL: http://spinningjenny.blogg.se/
Postat av: malin-heléna

Jaa, detta med särskrivningar kan jag störa mig på med de får gånger jag ser det. Men det hemska är att jag är lika duktig själv på det, och felstavningar..

Har ju en släng av dyseleksi (smart att ha ett sådant svårstavat ord för någon som inte kan stava) haha..

Men när det står felstavningar i artiklar så är det mest bara illa, de är ju utbildade att stava rätt. :P haha..



Hur går livet med faniljen nu då föesten? :)

2009-08-05 @ 23:12:46
URL: http://malinhelena.blogg.se/
Postat av: Tina

Det är för att folk inte lär sig skriva för hand längre. Datorer, datorer, datorer. Folk hittar på egna språk - hela tiden.



Särskrivningar har jag inte problem med - tvärtom, sätter nog ihop ord som inte ska sitta ihop egentligen, det löser jag med bindestreck när jag är osäker.



...fast när jag skriver pressreleaser så googlar jag alltid när jag är osäker - man vill ju inte framstå som en idiot.



Men det är förfärligt - folk kan inte stava längre - och det stör mig mest av allt. Dessutom måste väldiigt många genomgå en kurs i hur man använder de, dem och dom. Det är enligt mig helt ok att skriva dom istället för dem, men ALDRIG dem istället för de. Konstigt, hör man inte att det är fel, fel, fel.



Oj jag är nog lite irriterad idag...=)

2009-08-12 @ 15:15:05
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Malin

Nar jag laste svenska pa gymnasiet och kom in i det ordentligt sa kunde jag ocksa bli helt galen pa sarskrivningar, och blir det fortfarande om det ar i skyltfonster eller i tidningar och sa men med engelska som huvudsprak sa kan jag erkanna att jag av ren "vana" sarskriver saker ibland nar jag inte tanker efter, haha. Men jag forsoker att undvika det.

2009-08-12 @ 16:42:23
URL: http://piccadillytears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback