Många långa tankar...

...om bloggande och sånt.

Just nu pågår något som heter "4 dagar" på Konstfack. Det är vår institution, Bildpedagogik, som varje år ordnar detta. Det är 4 dagar av föreläsningar och presentationer kring ett valt tema. I år är det Excess - kultur, konsumtion och klimat det handlar om. Det är alltid studenter från åk 2 som gör presentationerna (i övrigt är det inbjudna föreläsare som pratar om dagarna).

Igår hade en grupp en presentation kring bloggar och bloggande. De hade pratat med ungdomar om varför de bloggar och varför de läser bloggar.
Eftersom jag har en egen blogg så började ju jag såklart fundera vidare på varför jag själv väljer att skriva och lägga ut bilder här. Många av de som de hade pratat med menade att de läste andras bloggar för att det var kul, spännande att se vad som händer och sådana saker.
För mig är det mer för att se vad det finns för olika typer av människor och jag föredrar bloggar med lite kreativ anknytning. Där kan jag läsa och se på bilder, vilket är en stor del av livet. Jag kan dessutom se vilka som verkar intressanta att skriva en kommentar till. Dock är mina kommentatorsfingrar inte direkt fulla av blåsor för jag skriver inte ofta kommentarer i andras bloggar. Jag har funderat på varför.

På ett sätt är ju bloggarna så himla personliga och det känns svårt att kommentera alldeles för personliga saker, särskilt när det gäller någon man inte alls känner.
På ett annat sätt är ju vissa bloggar ganska stora och får sisådär 50 kommentarer på ett inlägg och då känns det liksom överflödigt att skriva något (som någon annan dessutom kanske redan skrivit).
Jag kommenterar bara när jag känner att jag verkligen vill. Inte för att locka läsare till min blogg, för jag tror personligen inte att den är särskilt intressant för den stora massan.

Så varför håller jag själv på med detta? Först och främst har jag alltid tyckt om att skriva och skapa bilder. Vare sig det är foton eller målningar, textrader eller bara dagboksanteckningar, så tycker jag om det där kreativa som man ändå kan få utlopp för i den här världen.
Varför väljer jag då att ha en offentlig blogg?
Varför inte? Eftersom min lilla blogg ändå inte lockar så mycket besökare så stör det inte mig att den är offentlig. Jag letar inte läsare.

Bilderna jag väljer att lägga här är alltid tagna av mig själv. Jag tycker om tanken på att jag bara är skyldig mig själv något för att bilderna ligger ute på nätet för allmän beskådan. Skulle jag märka att mina bilder blev stulna på något vis kanske jag skulle fundera över om jag verkligen ska ha mina bilder här.
Självporträtten tar jag nästan enbart för att bygga upp mitt eget självförtroende och för att jag älskar att fota porträtt.
Jag har alltid haft dåligt självförtroende och känt mig ful. Därför försöker jag motverka det genom att ta självporträtt och försöka bevisa för mig själv att jag duger bra. På senaste tiden försöker jag ta helkroppsbilder också, för att öka på självkänslan. Att jag väljer att lägga ut bilderna här är nog mycket för att då blir det verkligen "på riktigt". Såhär ser jag ut, ungefär...
Genom åren har jag även tagit en del självporträtt som speglar vissa faser i mitt liv.

Nu undrar jag:
Ni som läser, varför läser ni? Om ni bloggar själva, varför bloggar ni?

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag måste nog säga som du. Min blogg lockar inte många läsare men också därför känns det bra att fortsätta blogga offentligt.
Bloggar mest för egen del, ett bra sätt att komma ihåg vad jag gjort och när jag gjort något. Har aldrig kunna föra dagbok, det här är det närmaste dagbok jag kommer att komma.
/Helena

Postat av: annsan

har ingen egen blogg, men gillar att läsa andras. Kul o kolla bilder o läsa deras tankar.Ibland kan man få en tankeställare när man läser nåt som nån har skrivit o som tar åt sig. jag kommenterar sällan på de jag inte känner, det känns liksom inte bra på nåt sätt.
Kommer nog aldrig igång med egen, men kanske.

Kramis

2008-03-13 @ 15:33:02
Postat av: Pernilla

Ja du Malin.. tänkte skriva en liten kommentar til dig:) Jag bloggar ju inte själv men älskar att läsa andras, kanske mest för att jag tycker det är intressant med andra människor helt enkelt. Det är roligt att läsa om andra och deras liv. Speciellt roligt är det ju att läsa om dig, vi som en gång i tiden var grannar:) Så nu vet du att jag är en hängiven Wilmapalmen-läsare! Fortsätt skriv så bra som du gör och fortsätt lägga ut bilder!! Kram på dej

2008-03-14 @ 09:55:29
Postat av: Malin

hej Pernilla! Va kul att du läser! :) Det är ju lite svårt att veta vilka det är som läser eftersom ingen säger det. :) Men nu vet jag att du läser i alla fall.
Vi var grannar, men till och med klasskamrater, har du glömt det? ;) Hihi! Kramkram

2008-03-14 @ 17:18:15
URL: http://wilmapalmen.blogg.se
Postat av: Pernilla

klart jag inte glömt det:)

2008-03-14 @ 21:41:10
Postat av: Malin

Haha, vad bra! Blev nästan lite orolig där. ;) Fast det är ju rätt coolt att ha varit grannar med förstås.:)

2008-03-14 @ 23:38:06
URL: http://wilmapalmen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback