Akvarell - en teknik att lita på?




Jag har övat igen.
I skolan fick jag lära mig att med akvarell skulle man använda massor av vatten...men jag kan inte låta bli att använda mycket färg...gör jag fel då? Känns nästan som slöseri med fina akvarellfärger när man har de där orden malandes i ryggen när man målar.
Och svart, det fick man ju absolut inte använda. Men jag är en sån där...som gillar starka färger och kontraster. Då blir det sånt här som kommer ut ur mig.
Jag vet inte om den är bra eller dålig. Det kan jag inte avgöra. Ibland tycker jag om den, ibland tycker jag att det ser ut som något ett barn skulle kunna måla. Ingen annan teknik kan göra mig lika osäker som akvarellmåleri, det är ett som är säkert. Men jag ska försöka öva mer och mer...och kanske en dag blir jag riktigt nöjd med något jag gjort i akvarell.

Dock tycker jag om budskapet med den (det kanske inte framgår iofs). Jag återkommer ofta till clownen, den som drar på sig en stor glad mun, men egentligen är ganska dyster och utsatt. En person som känner sig utanför den stora massan. En som försöker vara glad men det blir bara...fel. Man måste ju vara glad och rolig. Eller?

Before you judge me, try hard to love me,
Look within your heart then ask,
Have you seen my Childhood?

/Mlchael Jackson


Kommentarer
Postat av: Morbror Bengt

Spontant - trevligt upplägg med läsvärd text. Akvarell är både kul och svårt - det finns utgångspunkter när det gäller alla tekniker men visst får man vara personlig - men ibland, tänk på utgångspunkten, låt det ta tid att lära sig - det är ju oftast resan som man minns. Bilden på duvorna från Köpenhamn, den tagen uppifrån med mönster från plattorna - tilltalade mig mycket!

2007-06-04 @ 08:55:11
Postat av: Malin

Tack morbror Bengt! Du har alltid så mycket kloka tankar. Jag ska försöka tänka på att det tar tiiiid. :)
Kul att du gillade bilden med duvorna, jag tycker själv mycket om den. Det är rörelse i den och samtidigt en stillhet..jag älskar fåglar.
Malin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback