Naturligtvis




När jag och Martin bodde i Göteborg var vi i skärgården endast två gånger. Det var ju rätt dumt kan man tycka i efterhand eftersom det var en väldigt trevlig skärgård de hade där. Jag lyckades i alla fall fotografera lite en av gångerna, med min lilla kompakta digitalkamera. Jag hade inte den digitala systemkamera vi har nu. Tycker ändå att den lilla kameran gav mig en del vackra bilder som jag är mycket nöjd med. Eller rättare sagt, massor av bilder jag är nöjd med.
Jag har dock trixat lite med dessa i ps i efterhand. Det är en svår grej, det där med naturfoto. Jag har ofta svårt att få till naturbilder, av någon anledning. Tycker att det är svårt att komponera dem och jag känner också att det ofta är svårt att få ett bra djup i bilderna. Men jag ger det lite försök då och då. Som i Göteborg till exempel.
Och att trixa med dem i ps är faktiskt också en konst, så jag håller inte med folk som tycker att foton inte ska trixas med och att det skulle vara något slags "fusk". För det är det ju verkligen inte!

Naturen är annars en sak man inte ofta lägger märke till trots att man ju faktiskt lever mitt i den. Jag har börjat fundera mer och mer över det jag ser när jag är ute. Även dofter, ljus, känslor som väcks. En helt annan upplevelse än om man bara vandrar tanklöst omkring och bara längtar hem till teven.

Kommentarer
Postat av: Carin

Superfina bilder. Du är duktig på att fotografera och trixa i ps. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback