Biten



Back from picking blueberries.

I skogen fanns det både det ena och det andra. Bland annat en golden som hette Fanny och som var jättenyfiken och gick fram till mig för att se vad jag pysslade med. Insekterna kryllade. Myror, bromsar (eller klägg som jag kallar dem..), humlor, spindlar och andra kryp jag inte kan namnen på.
Sedan är jag ju känd som älskad av alla mygg så självklart fick jag smälla mig själv på armarna hela tiden. Kom hem med ett antal bölder (myggbett blir stora som bölder på mig) och så kliar det överallt nu...det kryper överallt. Jag ska nog gå och kolla så jag inte fått någon fästing.
Tips också, vid blåbärsplockning: sitt på huk, böj inte på ryggen hela tiden för då gör det till slut ganska ont i den.

Det var ganska utplockat, trots att jag trodde att jag var tidigt ute. Brukar inte blåbären komma i slutet av juli annars? Äsch, jag kämpade på och fick ihop en burk, gissar att det är en liter ungefär. Hittade lite små röda smultron också.

Men tänk alltså, att jag har en liten skog så nära mig, där man kan plocka blåbär...och jag bor inte på landet. Det är inte så illa det.

Nu ska jag försöka få ihop ingredienser till en kaka, det blir såklart en med blåbären som jag plockade. Hoppas det finns så det räcker till något gott.


Kommentarer
Postat av: Barbro

Har du testat MYGGA som finns på Apoteket i form av Roll-on - den har fått bra betyg i nån test jag såg för ett tag sedan. Oj vad bären såg läckra ut. Här är blåbären inte mogna, jag hoppas att de håller sig ett tag, så att jag kan plocka när vi kommer hem. Blåbär lär ju vara så enormt nyttiga.

2008-07-09 @ 16:29:26
Postat av: Malin

Jag har testat Mygga förr, det funkar inte på mig. :)



Det är synd att det är så jobbigt att plocka dem bara. Man får lite ont i ryggen, får var noga med att inte böja sig fel.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback