mycket matsnack blir det

Jobba natt inatt och imorrn natt. Ger mig mer pengar denna månad och det är hur bra som helst..måste lägga undan lite inför julen nämligen. Och så vill jag ju åka till Göteborg eller Köpenhamn någon helg också.
Men man blir alltid lite knäpp när man får veta samma dag att man ska jobba natt. Det är så mycket man ska hinna med innan man går. Ja, man ska ju hinna duscha (tränat idag), packa allt man vill ha med sig, vila lite, äta middag...

Idag har jag och mamma bakat havrekakor, som mest blev som havreflarn för de flöt ut av någon outgrundlig anledning, och chocolate chip cookies. Mamma fick ta med sig alla kakor utom två chocolate chips och fem sex havreflarn. Jag har ätit så mycket kakor på sistone så jag tyckte hon kunde få dem. Hon betalade mest av ingredienserna också så.
Någon dag här i veckan eller nästa ska jag försöka baka kardemummamuffins (vilket roligt ord) och någon annan mjuk kaka. Sen ska jag frysa in den och bjuda på när det kommer folk hit. Jag fyller ju år snart så jag tänkte bunkra upp med ett lager som man kan bjuda på då. Tänkte försöka få ihop minst fem olika sorter. Både mjuka och "hårda" kakor.

Tzatziki är något av det godaste jag vet. Tur att det är så fasansfullt enkelt att göra också. Jag slänger i en massa god grekisk yoghurt i en skål, pressar i tre, fyra vitlöksklyftor (det ska vara mycket vitlök, gärna färsk), lite riven avrunnen gurka, pepprar lite och vips så har jag en mumsig tzatziki att använda till vad som helst. Jag gillar det till ugnsrostade grönsaker, bröd, kött, kyckling...allt. Jag har nästan helt slutat med vanlig sås gjord på matlagningsgrädde och äter nu för det mesta tzatziki eller annan yoghurtsås. Det finns så mycket man kan slänga i som är gott.  Nu vet ju inte jag om mitt recept på tzatziki är det rätta men det struntar jag faktiskt i.

Efter allt snack om mat och kakor så lägger jag in två bilder som inte alls har med saken att göra, bara för att det är kul.

61270-33
61270-34

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback