christmas marmelade

Det doftar som julafton här. Jag har nyss gjort klart en marmelad på björnbär och plommon som jag kryddade med nejlika. Fy tusan så god den blev, och doften som spred sig runt om mig var helt underbar. Jag ska prova fler sådana där blandningar. Det verkar som det blir väldigt bra när jag testar olika kombinationer. Nu vet jag ju inte om jag är så där väldigt originell, men det är ju mindre viktigt.
Om en stund ska jag göra hallonmarmelad med kokos. Ja, det kan inte bli bättre än skitgott.

I helgen är det ledighet som gäller. Men jag ska ut och motionera både lördag och söndag. Tänkte ge mig ut idag också men tröttheten knackar på dörren och migränklubben gör sig hörd så smått. Så...idag blir en jävlarimej slappardag utan en massa måsten. No träning, no jobba, no nothing. Ska ju i alla fall upp imorrn bitti och vara duktig på gymmet så idag passar jag. Så får det bli. Och inga skuldkänslor för det. Dock ska jag äta nyttigt till middag, det blir pastasallad med tonfisk tror jag. Inte helt bestämt mig ännu.

Dessutom ska jag sätta igång med min gröna tavla, tror jag. Ska i varje fall försöka starta med den. Det som stör mig lite den här månaden är att jag faktiskt fick bra med pengar men de är redan snart slut..
Jag skulle nämligen behöva köpa nya skissblock, samt akvarellblock och lite större pappersark i olika färger.
Jag har lagt undan en summa men den vill jag helst inte röra alls...men det ser ut som jag kanske blir tvungen att gå in på det kontot och pilla lite. Jag har blivit så jobbig. Jag handlar hela tiden; frukt, grönsaker, bröd, mjölk, grekisk yoghurt*...ja, det är inga onödigheter men jag köper grejer så ofta. Skulle behöva ge mig ut till en billighetsaffär som börjar på W och slutar på illys och storhandla en gång i veckan istället för att ständigt köpa i små mängder väldigt ofta.

Men jag sparar in lite pengar på att göra hemlagad marmelad som ska ges bort i julklapp. Då slipper man dessutom tänka på pengar innan julen, och har istället allt klart flera veckor innan det ens är första advent. Lite bra faktiskt. Har jag sagt att vi ska försöka köpa alla julklappar nästa månad också? För det ska vi försöka. I Göteborg ska vi försöka shoppa det mesta och sen kanske det blir något kvar men det mesta kommer att vara klart förhoppningsvis. Så skönt det kommer bli i jul. Det enda man behöver tänka på är att försöka ha trevligt och laga god mat och gott godis. Ska bland annat göra bananfudge och små pepparkakor.


* Grekisk yoghurt är så himla gott, det borde alla äta ibland. Man kan göra allt man vill med det dessutom. Passar både till dessert med honung och nötter, eller som dippsås (nyttigare variant på dipp om man kryddar egen dippsås och undviker det där pulvret med bäst före-datum 2025) till grönsaker, eller som tzatziki, i tonfiskröra...ja allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback