Varm potatissallad med kyckling och räkor

"Recept" på varm potatissallad med kyckling och räkor, som jag kallar det.

Eftersom jag inte använder mått blir det lite svårt att säga hur mycket av allt det ska vara...men jag försöker lite här.


Ska du göra lika mycket som jag gjorde idag, använd:

cirka 1 kg potatis
500 g räkor (med skal) hade jag idag.
400 gr kycklingfilé eller kycklinginnerfilé

Gör såhär med potatisen:
Skär potatisen i lagom stora bitar och lägg i en djup plåt med ugnspapper. Baka i ugnen tills den fått lite färg och är mjuk. Jag brukar krydda med olivolja, örtsalt, timjan.

Kycklingen:
Kycklingen lade jag i en marinad innan jag stekte den (stekte hela filéer och skar upp den i bitar efter stekning, blir saftigare då tycker jag), en marinad på olivolja, starkt paprikapulver, lite grillkrydda (knorr är bäst på grillkrydda), peppar och koriander.

Detta behövs till räkröran:
500 g räkor med skal
olja
ca 1 dl tomatpuré
3-4 vitlöksklyftor som du skivar tunt
några matskedar soya
peppar
lite ingefära

Skala räkorna och lägg dem i kylen tills du ska använda dem.
Ta ett par matskedar olja i en stekpanna.
När det är varmt lägger du i vitlöken och kryddorna och fräser snabbt innan du tillsätter tomatpurén och soyan.
När det luktar gott och fått lite färg (ett par minuter, det går ganska snabbt) drar du bort det från plattan och tillsätter räkorna och blandar (räkor blir lätt sega om de värms för länge).

Blanda allt i en skål, det måste inte vara jättevarmt utan potatissalladen är god ljummen eller kall också! Jag brukar ha i lite lök eller rödlök också, tunt skivad.
Hade även lite sesamfrön och solrosfrön i.

Guten essen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback